tirsdag 24. april 2012

Asparges med presillepesto

 Asparges med persillepesto er godt som tilbehør eller som en egen rett.

 Asparges med persillepesto:
til 4 personer
1 bunt med grønne asparges
1/2 lime
1/2 bunt bladpersille (se bildet)
ca 20 mandler
et hvitløkfedd
1,5 dl olivenolje
1/2 ts salt
 Brekk av den nederste delen av aspargesen og kast den.
Kok opp rikelig med vann og ha aspargesen i.
Den skal kokes i 2-4 min alt etter tykkelsen.
Kjenn med en spiss kniv om den er mør.
 Legg aspargesen på et fat.
 Bland sammen persilleblader, mandler, hvitløk, salt
 og god olivenolje i en komme eller ei mugge.
Knus alt med en stavmikser.
Ha i limejusen og lit mer olje vist du synes den blir for tykk.
Hell persillepestoen over aspargesen.
Pestorømme
 Persillepestoen smaker også godt blandet med rømme.
2 ss pesto + 2 ss rømme.
Jeg serverte aspargesen sammen med stekt kveite, pestorømme og litt rotfrukter.

2 kommentarer:

  1. Ser nydelig ut.....elsker asparges, men ikke alltid like kjekt når blærer tømmes etterpå..... ;o) jeg spiser også lavkarbo for tiden og har fått et nytt liv..... Ikke pga. vekttap, for det trengs ikke, men mage og fordøyelsessystemet har fått det så mye mye bedre....

    PS! Anbefaler deg å fjerne kommentarbekreftelsen dersom du absolutt ikke VIL ha den..

    SvarSlett
  2. Dette var helt nydelig! Lagde det i går til meg og mannen min, og vi storkoste oss. Vi byttet ut kveita med laks. :)

    SvarSlett